داروی ایرانی سالیراویرا برای پیشگیری و درمان کرونا رونمایی شد

داروی ایرانی سالیراویرا برای پیشگیری و درمان کرونا رونمایی شد

 

سالیراویرا داروی متفاوتی است که می تواند به صورت اسپری بینی، دهانی، قطره بخور و قرص خوراکی استفاده شود. این دارو که در آستانه ورود به بازار دارویی است، توسط تیمی از متخصصان ایرانی در شرکت دانش بنیان میم دارو تولید شده و در کارآزمایی بالینی نتایج بسیار قابل قبولی کسب کرده است. این دارو که امروز دوشنبه با حضور مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد، می تواند راه امیدی برای کنترل بیماری کرونا باشد. اسپری بینی سالیراویرا و قرص خوراکی آن دو فرم معمول و متقابل دارویی هستند که از طریق دستگاه گوارشی جذب می شوند. اسپری بینی این دارو نیز در شبکه مویرگی بینی جذب می شود، اما اسپری دهانی سالیراویرا فرمی است که چندان متداول نیست. این فرم دارویی به صورت موضعی در ناحیه حلق اثر کرده و از طریق مخاط دهانی قابلیت جذب سیستمی دارد.استفاده از یک یا دو دوز سالیراویرا ممکن است تأثیرات مثبتی در درمان کرونا داشته باشد، اما طبق نتایج کارآزمایی بالینی باید چهار جزء به صورت همزمان استفاده شود تا اثربخشی خود را نشان دهد.سالیراویرا یک داروی گیاهی است که کارآزمایی بالینی آن به صورت منظم و دقیق در بیمارستان امام خمینی تهران انجام شده و نتایج این کارآزمایی نشان داد این دارو در مبتلایان به کرونا اثربخشی خوب و چشمگیری داشته است.همچنین نتایج کارآزمایی بالینی نشان از کاهش ۵۰ درصدی طول درمان، عدم نیاز به بستری شدن و افزایش viral- cliarian بوده است. کارآزمایی بالینی با دقت زیادی انجام شده و از هر فرد سه مرتبه تست مولکولی کرونا گرفته شد که نتایج به صورت مثبت بوده که اکنون به مرحله رونمایی رسیده است. 

 

ارایه داروی سالیراویرا برای دریافت مجوز استاندارد اروپا 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان میم دارو با بیان برخی از بی مهری ها نسبت به تولید این دارو گفت: این دارو در آینده نزدیک برای دریافت مجوز اروپا در خارج از کشور ارایه خواهد شد.

رضا رمضانی در مراسم رونمایی از داروی گیاهی پیشگیری، درمان و بهبود بعد از کرونا افزود: این دارو بر اساس سیستم بایولوژی تولید شده است که در ایران فعالیت در این حوزه کم سابقه است.

وی بیان کرد: در تولید این دارو از سه علم دنیا از قبیل داروسازی، بیو و شیمی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده شده است.

رمضانی اظهار داشت: برای تحقیق، فرموله کردن و تولید این دارو ۴۱۶ مقاله و منابع منتشر شده در زمینه خانواده ویروس کرونا بررسی شده است. این دارو دارای فرمولی است که از راه های مختلف تجویزی می تواند استفاده شود.

وی یادآور شد: این دارو سمیت ژنتیک ایجاد نمی کند و بر روی ژنتیک مغز استخوان نیز اثر نمی گذارد.

رمضانی با بیان اینکه این دارو در حال حاضر کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی و مجوز سازمان غذا و دارو را برای ورود به بازار، دریافت کرده است، گفت: در هفته های آینده برای دریافت مجوز استاندارد در اروپا نیز این دارو از سوی شرکت ارایه خواهد شد.

وی افزود: تمام مراحل مطالعات فیزیک و شیمی، ژنتیک و سنجش بار ویروسی این دارو انجام شده و حتی نمونه هایی از این دارو به اتحادیه اروپا ارسال شده و نظر مساعد آنها گرفته شده است که اظهار رضایت کرده و قابلیت ارایه این دارو در دنیا را ابراز کرده اند. رمضانی یادآور شد: در مجموع بیش از ۴۰۰ نفر از هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند. به هیچ وجه سعی نکردیم در تهیه و تولید این دارو هیچ یک از موار د علمی را کنار بگذاریم و بنابر اظهار برخی از مسوولان و متخصصان در این حوزه این دارو به لحاظ علمی استوار است.

 

 

 

https://www.irna.ir/news